78.000 νέες θέσεις εργασίας από την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού
26/12/12
Περίπου 78.000 άμεσες θέσεις εργασίας μπορεί να δημιουργήσει η προσέλκυση μεγάλων σκαφών αναψυχής, όπως προκύπτει από τη μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά με θέμα «Έρευνα για την ανάδειξη της σημασίας των Σκαφών Αναψυχής στον Θαλάσσιο Τουρισμό και την Εθνική Οικονομία» που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητήριου Ελλάδος.
Οι αριθμοί αυτοί μπορούν να επιτευχθούν αν προσεγγίζαμε τον ευρωπαϊκό μέσο όσο σκαφών –1 σκάφος ανά 164 κατοίκους (ενώ στην Ελλάδα είναι 1 σκάφος ανά 621 κατοίκους)–, δηλαδή αν είχαμε 67.000 σκάφη αναψυχής. Σημειωτέον ότι κάθε σκάφος αντιστοιχεί σε περίπου 1,17 θέση εργασίας.
Ακόμα, σε επίπεδο εσόδων υπάρχουν πολλές δυνατότητες μεγέθυνσης των τουριστικών εισπράξεων από την αύξηση του θαλάσσιου τουρισμού. Το 27% των επισκεπτών της Ελλάδας διά θαλάσσης ξοδεύει 1.000-5.000 ευρώ, το 50% δαπανά τουλάχιστον 500 ευρώ, αν και πάνω από 10.000 ευρώ ξοδεύει μόνο ένα 4%.
Την ίδια στιγμή η ανταγωνίστρια Τουρκία με την πολιτική που ακολουθεί, με 35 μαρίνες χωρητικότητας 10.181 σκαφών, δημιουργεί έσοδα 3,5 δισ. δολαρίων το χρόνο, δηλαδή περί τα 344.000 δολάρια ανά θέση σκάφους, παρόλο που διαθέτει μόλις 8.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή.
Στην Ελλάδα με 16.500 χιλιόμετρα ακτογραμμή και περισσότερα από 3.000 επισκέψιμα νησιά, καταπληκτικές ακρογιαλιές, καθώς και μεγάλη διάρκεια κατάλληλου καιρού υπάρχει η φυσική υποδομή για την ανάπτυξη του κλάδου. Να αναφερθεί ότι στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχουν 2.000 μαρίνες και στη Μεσόγειο 1.200. Επειδή η Μεσόγειος αποτελεί καλύτερο τόπο για θαλάσσιο τουρισμό (yachting) λόγω καιρικών συνθηκών και φυσικού περιβάλλοντος, φαίνεται να υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης μαρίνων.
Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού μπορεί να ενισχύσει και τη βιομηχανία κατασκευής σκαφών. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι το 48% των σκαφών κατασκευάζεται στην Ελλάδα και είναι κυρίως μικρά, ενώ την ίδια στιγμή στην Ιταλία και την Τουρκία το ενδιαφέρον προσανατολίζεται σε κατασκευή μεγάλων σκαφών. Η φορολογική πολιτική και τα τεκμήρια έχουν επηρεάσει το ενδιαφέρον του κλάδου στα μικρά σκάφη, ενώ το περιθώριο κέρδους είναι περισσότερο στα μεγαλύτερα.
Εάν η πολιτική αυτή αλλάξει, μπορεί η ζήτηση να μετατοπισθεί σε μεγαλύτερου μεγέθους σκάφη, με συνέπεια περισσότερες θέσεις εργασίας, μεγαλύτερη συμμετοχή στο ΑΕΠ, προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα και όφελος στην οικονομία και το κέρδος της χώρας. Επιπρόσθετα με βάση τα στοιχεία της δειγματοληψίας παρουσιάζεται ότι για δαπάνες για τη διατήρηση και λειτουργία σκαφών αναψυχής η μεγαλύτερη συμμετοχή ανά σκάφος προέρχεται από τα μεγάλα σκάφη.
Από τη δειγματοληπτική έρευνα που έγινε εντός του 2012 σε σκάφη που επισκέφτηκαν τη χώρα προκύπτει ότι οι προορισμοί των σκαφών αναψυχής είναι πολλοί και κυρίως απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. Το 28% των σκαφών αναψυχής επισκέπτονται πάνω από δέκα προορισμούς ετησίως. Τα μεγάλα σκάφη μήκους άνω των 25 μέτρων σε ποσοστό 75% επισκέπτονται περισσότερους από δέκα προορισμούς το χρόνο και τα σκάφη μήκους 20-25 μέτρα σε ποσοστό 63% επισκέπτονται πάνω από 10 προορισμούς ετήσια. Τα σκάφη μήκους 4-10 μέτρων σε ποσοστό 75% επισκέπτονται λιγότερους από 10 προορισμούς το χρόνο.
Νατάσα Λιαπάκη
ΕΞΠΡΕΣ
26/12/12
Οι αριθμοί αυτοί μπορούν να επιτευχθούν αν προσεγγίζαμε τον ευρωπαϊκό μέσο όσο σκαφών –1 σκάφος ανά 164 κατοίκους (ενώ στην Ελλάδα είναι 1 σκάφος ανά 621 κατοίκους)–, δηλαδή αν είχαμε 67.000 σκάφη αναψυχής. Σημειωτέον ότι κάθε σκάφος αντιστοιχεί σε περίπου 1,17 θέση εργασίας.
Ακόμα, σε επίπεδο εσόδων υπάρχουν πολλές δυνατότητες μεγέθυνσης των τουριστικών εισπράξεων από την αύξηση του θαλάσσιου τουρισμού. Το 27% των επισκεπτών της Ελλάδας διά θαλάσσης ξοδεύει 1.000-5.000 ευρώ, το 50% δαπανά τουλάχιστον 500 ευρώ, αν και πάνω από 10.000 ευρώ ξοδεύει μόνο ένα 4%.
Την ίδια στιγμή η ανταγωνίστρια Τουρκία με την πολιτική που ακολουθεί, με 35 μαρίνες χωρητικότητας 10.181 σκαφών, δημιουργεί έσοδα 3,5 δισ. δολαρίων το χρόνο, δηλαδή περί τα 344.000 δολάρια ανά θέση σκάφους, παρόλο που διαθέτει μόλις 8.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή.
Στην Ελλάδα με 16.500 χιλιόμετρα ακτογραμμή και περισσότερα από 3.000 επισκέψιμα νησιά, καταπληκτικές ακρογιαλιές, καθώς και μεγάλη διάρκεια κατάλληλου καιρού υπάρχει η φυσική υποδομή για την ανάπτυξη του κλάδου. Να αναφερθεί ότι στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχουν 2.000 μαρίνες και στη Μεσόγειο 1.200. Επειδή η Μεσόγειος αποτελεί καλύτερο τόπο για θαλάσσιο τουρισμό (yachting) λόγω καιρικών συνθηκών και φυσικού περιβάλλοντος, φαίνεται να υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης μαρίνων.
Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού μπορεί να ενισχύσει και τη βιομηχανία κατασκευής σκαφών. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι το 48% των σκαφών κατασκευάζεται στην Ελλάδα και είναι κυρίως μικρά, ενώ την ίδια στιγμή στην Ιταλία και την Τουρκία το ενδιαφέρον προσανατολίζεται σε κατασκευή μεγάλων σκαφών. Η φορολογική πολιτική και τα τεκμήρια έχουν επηρεάσει το ενδιαφέρον του κλάδου στα μικρά σκάφη, ενώ το περιθώριο κέρδους είναι περισσότερο στα μεγαλύτερα.
Εάν η πολιτική αυτή αλλάξει, μπορεί η ζήτηση να μετατοπισθεί σε μεγαλύτερου μεγέθους σκάφη, με συνέπεια περισσότερες θέσεις εργασίας, μεγαλύτερη συμμετοχή στο ΑΕΠ, προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα και όφελος στην οικονομία και το κέρδος της χώρας. Επιπρόσθετα με βάση τα στοιχεία της δειγματοληψίας παρουσιάζεται ότι για δαπάνες για τη διατήρηση και λειτουργία σκαφών αναψυχής η μεγαλύτερη συμμετοχή ανά σκάφος προέρχεται από τα μεγάλα σκάφη.
Από τη δειγματοληπτική έρευνα που έγινε εντός του 2012 σε σκάφη που επισκέφτηκαν τη χώρα προκύπτει ότι οι προορισμοί των σκαφών αναψυχής είναι πολλοί και κυρίως απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. Το 28% των σκαφών αναψυχής επισκέπτονται πάνω από δέκα προορισμούς ετησίως. Τα μεγάλα σκάφη μήκους άνω των 25 μέτρων σε ποσοστό 75% επισκέπτονται περισσότερους από δέκα προορισμούς το χρόνο και τα σκάφη μήκους 20-25 μέτρα σε ποσοστό 63% επισκέπτονται πάνω από 10 προορισμούς ετήσια. Τα σκάφη μήκους 4-10 μέτρων σε ποσοστό 75% επισκέπτονται λιγότερους από 10 προορισμούς το χρόνο.
Νατάσα Λιαπάκη
ΕΞΠΡΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.