Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011



Στέφανος Μάνος στα Ιωάννινα για τα 3 Π

Αναρτήθηκε 22/03/2009
Του/Της Στέφανου Μάνου
Στις 19 Μαρτίου, στα Ιωάννινα, ο Στέφανος Μάνος υποστήριξε ότι η μελλοντική ανάπτυξη και ευημερία της Ελλάδας έχει ως προϋπόθεση την αλλαγή των πολιτικών ηγεσιών και τη συγκέντρωση των προσπαθειών στα σίγουρα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της: Τα τρία Π, όπως είπε. Περιβάλλον, Πολιτισμός και Παιδεία

Αφού περιέγραψε τη σημερινή κατάσταση έθεσε το ερώτημα:

Τι πρέπει λοιπόν να κάνει η Ελλάδα;

Με λίγα λόγια: Να αλλάξει πολιτικές ηγεσίες και να εστιάσει την προσοχή της στα σίγουρα πλεονεκτήματα της.

Κατά τη γνώμη μου, τρία είναι τα πλεονεκτήματα στα οποία μπορεί η Ελλάδα να στηρίξει μια μακροχρόνια προοπτική ανάπτυξης. Το Περιβάλλον, ο Πολιτισμός και η Παιδεία. Τα τρία Π.

Το περιβάλλον, δηλαδή η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, το κλίμα της και η θάλασσα είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Υπάρχουν χώρες πλούσιες σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Τα αποθέματα τους όμως θα εξαντληθούν. Το περιβάλλον όμως θα μείνει, ο ήλιος θα εξακολουθήσει να λάμπει, ο άνεμος να πνέει και η θάλασσα δεν θα εξατμιστεί. 

Η φύση του ελληνικού περιβαλλοντικού πλεονεκτήματος οδηγεί στην κατεύθυνση δραστηριοτήτων τουρισμού, οικιστικής ανάπτυξης, εξειδικευμένης γεωργίας. Οδηγεί επίσης προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το Αιγαίο είναι ένα τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής ανέμου. Διαθέτει εκατοντάδες ακατοίκητα νησιά και βραχονησίδες που θα μπορούσαν να είναι ιδεώδεις πλατφόρμες εγκατάστασης ανεμογεννητριών που θα μετέτρεπαν την Ελλάδα σε εξαγωγική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας στηριγμένη στο δωρεάν καύσιμο του αιγαιοπελαγίτικου ανέμου. Τι χρειάζεται για την πραγματοποίηση του ονείρου; Η επένδυση σε ένα δίκτυο καλωδίων που θα συνδέει τα νησιά με το εθνικό και διεθνές ηλεκτρικό δίκτυο.

Ο τουρισμός συμβάλλει ήδη στο ΑΕΠ κατά 18%. Αν λάβετε υπόψη σας ότι οι Κύπριοι έχουν καταφέρει να ‘βγάζουν’ από κάθε τουρίστα 3 φορές περισσότερα από ό,τι εμείς, θα καταλάβετε τι απίστευτες προοπτικές υπάρχουν ακόμη.

Ο ρόλος του κράτους για την προστασία του περιβάλλοντος –του περιβάλλοντος που όπως είπα είναι βασικό περιουσιακό στοιχείο για την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας- είναι κρίσιμος. Η περιβαλλοντική διάσταση πρέπει να είναι μέρος κάθε κυβερνητικής πολιτικής, κάθε κυβερνητικής απόφασης.

Ο δεύτερος πυλώνας στον οποίο μπορούμε να στηρίξουμε την ανταγωνιστική μας παρουσία και τη μελλοντική μας ανάπτυξη είναι ο πολιτισμός.

Η πλούσια ελληνική ιστορία στηρίζεται σε τρεις μεγάλες περιόδους: Την κλασσική και ελληνιστική, τη βυζαντινή και ορθόδοξο και τη σύγχρονη. Κάθε μια περίοδος έχει στοιχεία που αν αξιοποιηθούν σωστά μπορούν συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της σύγχρονης Ελλάδας και έτσι στην οικονομική ανάπτυξη. Σκεφτείτε, όσο και αν αυτό σας ξενίζει, τις περιόδους αυτές σαν πανίσχυρες εμπορικές μάρκες. Εμπορικές μάρκες που παρακινούν σε συμπεριφορές που μας συμφέρουν. Μου είχε κάνει εντύπωση της δύναμης της Βυζαντινής-Ορθόδοξης κληρονομιάς μας το γεγονός ότι ο Πρόεδρος Πούτιν αφιέρωσε χρόνο για να επισκεφτεί το Άγιο Όρος. Γιατί δεν θα μπορούσαμε να σκεφτούμε καραβάνια Ρώσων να ακολουθούν στα βήματα του προέδρου τους; Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είναι ο 270 συνεχιστής μιας παράδοσης 2.000 ετών. Έχει χαρακτηριστεί ως ο πράσινος πατριάρχης για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει. Ο Πατριάρχης κινητοποιεί τον σύζυγο της βασίλισσας της Αγγλίας και τον Al Gore. Πως θα μπορούσαμε να συνδέσουμε το ενδιαφέρον μας για το περιβάλλον με την ακτινοβολία ενός θεσμού 2.000 ετών;

Πριν από μερικά χρόνια με ένα φίλο μου καθόμαστε σε ένα φαστφουντάδικο της Νέας Υόρκης και τρώγαμε ένα σάντουιτς. Το μαγαζί ήταν γεμάτο. Στο τραπέζι ήλθε και έκατσε μια νέα γυναίκα με τον γιο της. Το παιδί μας ρώτησε τη γλώσσα μιλάμε. Ελληνικά του είπα. Για τα επόμενα 30 λεπτά το παιδί αυτό των 10 ετών μας καθήλωσε στο τραπέζι για να μας περιγράψει τα κατορθώματα του Ηρακλή. Είναι ένα μικρό παράδειγμα της δύναμης της ‘μάρκας’ των ελληνικών μύθων.

Κάθε χρόνο αποτιμάται σε χρήμα η αξία των μεγάλων εμπορικών μαρκών. Τα τελευταία χρόνια πολυτιμότερη μάρκα θεωρείται η Κόκα Κόλα. Σκεφτείτε: Θα μπορούσε η Κόκα Κόλα να προκαλέσει σε ένα μικρό παιδί τον ενθουσιασμό που του προκάλεσε η επαφή του με δύο άγνωστους έλληνες;

Ενώ η Κόκα Κόλα πληρώνει εκατομμύρια δολάρια για τη στήριξη των Ολυμπιακών Αγώνων, στους Ολυμπιακούς του Λονδίνου μαζί με τη σημαία της διοργανώτριας χώρας θα κυματίζει η δική μας σημαία και όχι η σημαία της Κόκα Κόλα. Τη δική μας σημαία θα βλέπουν τα δισεκατομμύρια των θεατών. Και δεν θα έχουμε πληρώσει τίποτε.

Τι μπορούμε να στηρίξουμε στη τεράστια δύναμη της ελληνικής ιστορίας; τουρισμό, τέχνη, εφαρμοσμένη τέχνη, αντίγραφα τέχνης, κοσμήματα, αντικείμενα μόδας, υφάσματα, ρούχα, κλπ. 

Ο τρίτος πυλώνας είναι η παιδεία. Η εκμετάλλευση του ανθρώπινου πλούτου –εδώ και στο εξωτερικό- . Έχω πολλές φορές γράψει και υποστηρίξει ότι αντί να ξοδεύουμε εθνικούς πόρους για τη στήριξη θνησιγενών επιχειρήσεων θα κάναμε καλύτερα να τους ξοδέψουμε για να προσελκύσουμε  μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου στην Ελλάδα. Για παράδειγμα να ερωτήσουμε το Harvard, το Yale, το Princeton, το Stanford και το Cambridge τι χρειάζονται για να εγκαταστήσουν στην Ελλάδα σχολή αρχαιολογίας ή γενικότερα σχολές κλασσικών και ανθρωπιστικών σπουδών. Υπάρχει οπουδήποτε στον κόσμο καλύτερη τοποθεσία για αρχαιολογικές σπουδές από ό,τι στην Ελλάδα; Δεν θα μπορούσαμε να θέσουμε ως εθνικό στόχο να γίνει η Ελλάδα το σπουδαιότερο κέντρο κλασσικών και ανθρωπιστικών σπουδών στον κόσμο;

Σας μίλησα για τους 3 πυλώνες που μπορούν να στηρίξουν την ανταγωνιστική παρουσία και ανάπτυξη της Ελλάδας στη διεθνή σκηνή. Τα 3 Π: Περιβάλλον, Πολιτισμός, Παιδεία.

Για να γίνουν αυτά πρέπει όμως να γίνουν και πολλά άλλα. Είναι πολλά τα πρέπει. Σημαντικό όμως είναι να ορίσουμε στον ουρανό τα άστρα που θα μας καθοδηγούν. Και αυτά είναι το Περιβάλλον, ο Πολιτισμός και η Παιδεία. Ο Oscar Wilde είχε πει ότι ακόμα και άμα πέσεις στον υπόνομο κανείς δεν σε εμποδίζει να κοιτάς τον ουρανό και τ’ άστρα.

Πιστεύω ακράδαντα ότι αν κάνουμε όσα υποδεικνύει η κοινή λογική μπορούμε να ξεπεράσουμε τη τωρινή κρίση με αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία, ασφάλεια κι αξιοπρέπεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.