Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012


Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;

22/12/2012 - 10:51 / σχόλια (13)
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Και είδα κάποια στιγμή τη φούσκα που φουσκώναμε όλοι μαζί, να σκάει…
Και είδα πολλούς να βγαίνουν στους δρόμους και να καμώνονται τους ανήξερους. Και να μαζεύονται στις πλατείες αγανακτισμένοι και να μουτζώνουν και να βρίζουν τη γενιά που τους πρόδωσε, και να στήνουν κρεμάλες και να μη θέλουν να πληρώσουν, γιατί αυτοί δεν πήραν και καλά ούτε κόκαλο απ΄ το τραπέζι των αρχόντων. Και μετά τους είδα να χωρίζονται.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τους κόκκινους να θέλουν να κάνουν το Σύνταγμα πλατεία Ταχρίρ. Τους είδα να με καλούν να κλείσω τα σύνορα, να γίνω Αλβανία και Κούβα της Μεσογείου και μακρινή Αργεντινή. Ν’ αφήσω το ευρώ, να πάρω πάλι στα χέρια μου δραχμές, να σπρώχνω αραμπάδες μες τη λάσπη. Και μετά Βενεζουέλα και τώρα Βραζιλία, αλλά χωρίς Αμαζόνιο, χωρίς απέραντους σιτοβολώνες, χωρίς βιομηχανία αεροπλάνων. Μονάχα με φαβέλες. Και τα λεφτά που μου λείπουν να τα ψάξω, όχι στην Ευρώπη, αλλά στην Ρωσία και στην Κίνα και πετρέλαιο θα μου στείλει ο Τσάβες με καράβια.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα κάτι πηθικάνθρωπους με στολές παραλλαγής και ξυρισμένα κεφάλια, τυλιγμένους στη γαλανόλευκη να με καλούν να καθαρίσω τις πλατείες και τους δρόμους από τους μαύρους και τους αλαργινούς και άμα το κάνω τότε όλα θα φτιάξουν, το αίμα στους δρόμους θα είναι μόνο ελληνικό και θα μπορώ να το χύνω ελεύθερα γιατί θα είναι το δικό μου.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα ανάμεσα στους έτσι και στους αλλιώς, να στριμώχνονται κάτι καλοθρεμένες μούρες με κόντρα ξύρισμα και ριγέ ασπρογάλαζα πουκάμισα και να φωνάζουν κάτι για πουλημένους και προδότες, για Εβραίους και Μασόνους και ψεκασμούς.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα πως όλοι αυτοί δεν είχαν να προτείνουν τίποτα για τα χρειώδη, μονάχα έβριζαν και άπλωναν το μίσος και σκορπούσαν τη βία, άλλοι δεξιά, άλλοι αριστερά, άλλοι παντού. Είδα πολλούς να στέκουν και να κοιτάζουν σαν χαζοί και να αναρωτιούνται μήπως γίνεται να σωθούμε και έτσι, χωρίς μυαλό και δουλειά, χωρίς μολύβι και χαρτί, μονάχα με κραυγές και τσαμπουκάδες.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τους πολίτες να ψηφίζουν. Να δίνουν σε όλους το κατιτίς τους μπας και ο ένας ακούσει τον άλλο, μπας και τα βρουν και έτσι βρεθεί μια λύση. Είδα τον κλήρο να πέφτει σ’ αυτούς που είχαν την κύρια ευθύνη της καταστροφής, που τώρα έλεγαν πως κατάλαβαν και ήθελαν να με σώσουν. Και δεν τους πίστευα, γιατί πώς να πιστέψω; Και ω του θαύματος, είδα και κάποιους Αριστερούς, που είχαν μυαλό, να ανακαλύπτουν τον τρίτο δρόμο και να απλώνουν το χέρι στους ταξικούς εχθρούς και να φτιάχνουν κυβέρνηση συνεργασίας που μου φαινόταν στην αρχή ασθενική και μίζερη αλλά τελικά δεν ήταν.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα αληθινούς πολίτες να αναζητούν μεταρρυθμίσεις και ισοδύναμα, να φέρνουν κοντά το αριστερό και το φιλελεύθερο, να θέλουν να μετρούν και ν’ αξιολογούν, να γράφουν και να σβήνουν στο χαρτί και στην οθόνη, να ψάχνουν την αλήθεια στους δρόμους και στα ποιήματα, στη ζωή και στα όνειρα.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τους άφρονες του παρελθόντος και τους νουνεχείς του μέλλοντος να τα βρίσκουν με τα μεγάλα αφεντικά του κόσμου, να κάθονται και να λογαριάζουν. Να κόβουν και να ράβουν, όχι πάντα με επιτυχία, αλλά να πασχίζουν και κάτι να βγαίνει. Είδα τα μνημόνια και τα χαρισμένα δανεικά και τα χαμηλά επιτόκια, είδα τα ΕΣΠΑ να ετοιμάζονται, τα spreads να πέφτουν και τα ομόλογα να ανεβαίνουν. Είδα τους φράγκους και τους λεβαντίνους να δίνουν το χρήμα και τα εύσημα, είδα το κλίμα να αλλάζει, τις εξαγωγές να αυξάνονται και τις εισαγωγές να πέφτουν.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τον κόσμο να στενάζει από την υποτίμηση, είδα την ανεργία να θερίζει και την κατανάλωση να πέφτει, τους μισθούς να καταποντίζονται. Αλλά είδα και τα έξοδα να μειώνονται, τη σπατάλη να μαζεύεται, τις φυλακές ν’ ανοίγουνε δειλά για τους κλέφτες. Είδα να λένε πως η διαφθορά θα νικηθεί, πως οι φόροι τώρα πια θα πληρώνονται απ’ όλους, το κράτος θα μικρύνει, τα επαγγέλματα θ’ ανοίξουν, η γης θα καρπίσει και πάλι, θα γίνουν επενδύσεις και οι άνθρωποι θα δουλέψουν ξανά. Άκουσα να λένε και περιμένω να δω.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τους ευνοημένους του χτες, τους αργόμισθους και τους προσοδούχους να κλείνουν τους δρόμους, να καταλαμβάνουν τις δημόσιες υπηρεσίες, να καλούν σε στάση για τη δική τους Αλεξάνδρεια που χάνουν. Είδα παιδιά με κουκούλες να προπηλακίζουν τους δασκάλους τους, να σπάνε τα θρανία, να κλείνουν τις σχολές τους. Είδα άφρονες πολιτικούς να τους επαινούν και να τους παροτρύνουν, να τους υπόσχονται την Αλεξάνδρεια ξανά με όλα της τα πλούτη, μονάχα με ένα άρθρο, με ένα νομοθέτημα.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τους «εκτός» να βάζουν τα χέρια τους και να σηκώνονται. Τους είδα ματωμένους, καθημαγμένους, αλλά υπερήφανους. Τους είδα να κοιτούν ψυχρά τους φωνασκούντες και να μη σπεύδουν στις εκκλήσεις τους. Τους είδα να βοηθούν τους συνανθρώπους τους, να κάνουν υπομονή, να πληρώνουν από το υστέρημά τους, είδα στα μάτια τους την απόγνωση αλλά είδα και την ελπίδα.
Και τι άλλο είδες γαλανομάτη γιε μου;
Είδα τον Τσιτσάνη μ’ ένα μικρό βιολί, είδα τον Ελύτη αγκαλιά με το χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας, είδα τους τηνιακούς μαστόρους να σκαλίζουν το μάρμαρο, είδα το Λάκη Σάντα να μη λέει κουβέντα, είδα το Θόδωρο Αγγελόπουλο να κάνει το ταξίδι στα Κύθηρα, είδα τον Παύλο να χορεύει ένα rock n roll στο κρεβάτι, είδα την Κατίνα Παξινού να παίζει τη Μήδεια, είδα τον Τσίρκα να χάνεται στις Ακυβέρνητες Πολιτείες του, είδα τον Κώστα Γιανουλόπουλο στα ερτζιανά με «όλα τα πρωινά του κόσμου» , είδα τον Παπαγιαννάκη να μιλάει για την Ευρώπη και την Οικολογία, είδα τον Ηλία Πετρόπουλο πίσω από τον Κουραδοκόφτη, είδα τον Άρη Αλεξάνδρου να κουβαλάει το κιβώτιο, είδα το Λεωνίδα Κύρκο να παίζει φυσαρμόνικα, είδα το Νίκο Καρούζο με γρασσομένα τ’ άρβυλα στη φρίκη πάντοτες ν’ ανηφορίζει, είδα το Νίκο Εγγονόπουλο και τον Μπολιβάρ του, «όνομα από μέταλλο και ξύλο», είδα το Θανάση Βέγγο να μην ξέρει από βέσπα και τι δεν είδα.
Και τώρα τι λες γαλανομάτη γιε μου;
Λέω πως όλα αυτά που είδα και είδες και θα δουν, δεν μπορούν να χαθούν με μιας, να κυλιστούν στη λάσπη, να εξαχνωθούν, ν’ αφήσουν μόνο μια ανάμνηση, μια τρύπα στη Γεωγραφία, μια παράγραφο στην Ιστορία.
Λέω αυτό που βλέπω. Δεν «θα τα καταφέρουμε;». Τα καταφέρνουμε.

Επί χρόνια 45.997 άτομα έπαιρναν συντάξεις και άλλες παροχές θανόντων συγγενών τους επιβαρύνοντας τα ταμεία με 320 εκ ευρώ το χρόνο.


Όργιο παραβατικότητας αποκαλύπτουν οι απογραφές συνταξιούχων

Όργιο παραβατικότητας αποκαλύπτουν οι απογραφές συνταξιούχων

2012-12-23 12:08:07
 
Φωτογραφία για Εταιρείες… αεριτζήδων
Του Γιάννου Χαραλαμπίδη

Ο κινεζικός γίγαντας και ο «νόμος του γαλάζιου ουρανού» - Γιατί το 25% της «Αφροδίτης» αξίζει λιγότερα από τη CYTA και γιατί το κούρεμα του χρέους θα αδειάσει τα ταμεία θεσμικών επενδυτών και των ΣυνεργατικώνΜΠΟΡΕΙ το φυσικό αέριο να μας βγάλει από την κρίση, πώς και πότε;

Δεν χρειάζονται, πλέον, ιδιαίτερες γνώσεις για να αντιληφθεί κάποιος την τραγική θέση στην οποία βρίσκεται η κυπριακή οικονομία και οι πολίτες. Αρχίζουμε να το ζούμε. Το ζητούμενο είναι να εξέλθουμε της κρίσης με τις λιγότερες απώλειες. Και επί τούτου, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η έξοδος από την κρίση έχει ως κύριους συμμάχους τη συνοχή και την πολιτική και κοινωνική σταθερότητα, ενώ, από την άλλη, έχει ως κύριο εχθρό τον λαϊκισμό, ειδικώς ενόψει εκλογών.

Ανάπτυξη και αέριο

Αληθές είναι ότι χωρίς ανάπτυξη δεν μπορεί να καταπολεμηθεί η ύφεση, καθότι τα μέτρα λιτότητας δεν αρκούν
. Και η ανάπτυξη έχει συνταυτιστεί με την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Το ζητούμενο είναι πώς το φυσικό αέριο, ένα στρατηγικό αγαθό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ορθά, προκειμένου να αποφευχθεί η περίπτωση να βρεθεί -παρότι στρατηγικός κρατικός πλούτος- στα διαχειριστικά χέρια τρίτων πιστωτών. Άλλωστε, εάν διαβάσει κάποιος προσεκτικά την κατ' αρχήν συμφωνία επί του μνημονίου, θα διαπιστώσει ότι οι εν λόγω προθέσεις είναι προφανείς. Το σκηνικό χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, εάν λάβει κάποιος υπόψη ότι η Τουρκία εποφθαλμιά το φυσικό αέριο της Κύπρου. Συνεπώς, το φυσικό αέριο της Κύπρου είναι συναφές με την οικονομία, την ανάπτυξη, την Τρόικα, την έξοδό μας από την κρίση, τη λύση του Κυπριακού, τα γεωστρατηγικά παιχνίδια ισχύος και την αστάθεια ή τη σταθερότητα στην περιοχή μας.

Εταιρεία πετρελαίων και τα… τρελά ποσά

Υπάρχει ένα θεμελιώδες ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί: Μπορεί στην παρούσα φάση το φυσικό αέριο να μας βγάλει από την κρίση; Εν μιά νυκτί, πάντως, όχι. Διότι, οι τεχνοκρατικές διαδικασίες και τα συμφέροντα θέλουν χρόνο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί να δικαιολογηθεί η όποια κωλυσιεργία ή αμέλεια. Αυτό που επιβάλλεται είναι οργάνωση, συντονισμός και στρατηγικός σχεδιασμός, που θα λαμβάνει υπόψη τα υφιστάμενα δεδομένα και εκείνα που είναι πιθανό να δημιουργηθούν ή αυτά των οποίων τη δημιουργία θα μπορούσαμε να συνδράμουμε. Για παράδειγμα, στην παρούσα φάση, η μόνη εταιρεία η οποία έχει αδειοδότηση και προχώρησε σε έρευνες στο Οικόπεδο 12 είναι η Noble.

Εξού και το γεγονός ότι αποτελεί επί του παρόντος, μαζί προφανώς με το Ισραήλ, τον κύριο συνομιλητή της Κυβέρνησης για το τερματικό στο Βασιλικό, που θα στοιχίσει περί τα 15 δισ. ευρώ. Και τονίζουμε επί του παρόντος, διότι λογικό είναι στη συνεχεία να αρχίσει το πάρε-δώσε και με τις λοιπές εταιρείες που εμπλέκονται στην Κυπριακή ΑΟΖ, όπως είναι η γαλλική TOTAL, η ιταλική ENI και η κορεάτικη KOGAS. Καλή θα ήταν, για ευνόητους πολιτικούς λόγους, και η εμπλοκή της ρωσικής NOVATEK, αλλά…

Εξ αφορμής λοιπόν τα ερωτήματα που εγείρονται έχουν ως εξής: Η Κυβέρνηση, μέσω της κρατικής εταιρίας πετρελαίων που θα συστήσει, θέλει να έχει… κάποιον έλεγχο της κατάστασης
. Πώς όμως θα το πετύχει χωρίς να έχει, στην παρούσα φάση, ούτε σεντ για επένδυση, αφού τα ταμεία είναι άδεια και η χώρα βρίσκεται ένα βήμα πριν από την άτακτη χρεοκοπία; Και πώς θα πάρει τα τρελά εκατομμύρια από τα οικόπεδα, μέσω εταιρείας που προσδοκάται να ενταχθεί στο χρηματιστήριο, για παράδειγμα της Νέας Υόρκης;

Πόσο γρήγορη μπορεί να είναι μια τέτοια διαδικασία για να μας απαλλάξει σε χρόνο ρεκόρ -ώς το άλλο π.χ. τρίμηνο- από το μνημόνιο; Είναι κάτι τέτοιο εφικτό; Ας πάρουμε ως παράδειγμα το Οικόπεδο 12. Με την ανανέωση της αδειοδότησης τον Σεπτέμβριο του 2011, η Noble ήταν υποχρεωμένη να επιστρέψει στην Κυπριακή Δημοκρατία το 25% του Οικοπέδου 12, το οποίο εκτιμά ότι δεν θα εκμεταλλευθεί. Πόσο, λοιπόν, μπορεί να αποτιμηθεί το 25% του Οικοπέδου 12; Ποιος θα επενδύσει και γιατί, όταν το Οικόπεδο 12, εκ πρώτης όψεως, θα αντιμετωπίζεται ως «σκάρτο», λόγω της επιστροφής του από τη Noble;

Εκτός και αν υπάρχουν γεωλογικές μελέτες που πείθουν περί του αντιθέτου, ή εκτός και αν άλλη εταιρεία εμπλακεί και μέσω γεωτρήσεων αποδειχθεί ότι το 25% του Οικοπέδου 12 δεν είναι «σκάρτο» και ως εκ τούτου υπάρχει λόγος επενδύσεων. Διαφορετικά, ποιος και γιατί να επενδύσει σε περίπτωση που αναζητήσουμε επενδυτές; Από την άλλη, πόσα θα πάρουμε αν πωλήσουμε αύριο π.χ. το 25% της Αφροδίτης, δηλαδή του Οικοπέδου 12, όταν το Ισραήλ σε ανάλογη περίπτωση, όταν δηλαδή πώλησε το 30% του Λεβιάθαν, εισέπραξε το ποσό των 2,5 δισ. ευρώ. Εάν λάβουμε υπόψη ότι η αναλογία Αφροδίτης-Λεβιάθαν είναι 7/17, η Κύπρος θα εισπράξει περί τα 857 περίπου εκατομμύρια. Θα μπορούσε, λοιπόν, να ισχυριστεί κάποιος ότι η CYTA, η οποία κοστολογήθηκε περί το 1 δισ. ευρώ, αξίζει περισσότερα!

Το «κραχ του '29» και το χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης

ΒΕΒΑΙΩΣ υπάρχει και η πιθανότητα να αποδειχθούμε καλύτεροι έμποροι από τους Ισραηλινούς, παρότι επί του παρόντος έχουμε σχεδόν πτωχεύσει. Και απειλούμαστε με πώληση κρατικής περιουσίας υπό τη μορφή ιδιωτικοποιήσεων, ή ακόμη και με κούρεμα, για να είναι το χρέος βιώσιμο
. Και ας δηλώνει ο Πρόεδρος Χριστόφιας ότι δεν θα δεχθεί κάτι τέτοιο. Εάν πει όχι, πού θα βρει χρήματα το κράτος για να πληρώσει το Δημόσιο και τις λοιπές του υποχρεώσεις; Και επειδή τα κρατικά ομόλογα βρίσκονται κυρίως στα χέρια κυπριακών θεσμικών επενδυτών, όπως τα ταμεία κοινωνικών ασφαλίσεων και τα συνεργατικά, το κόστος θα το επωμιστεί ο Κύπριος πολίτης και όχι κάποια ξένη τράπεζα ή ξένες τράπεζες, όπως συνέβη με την Ελλάδα.

Πάντως, εκ των πραγμάτων, στην παρούσα φάση το φυσικό αέριο δεν μπορεί να μας σώσει, καθότι:

1. Ακόμη και αν η όποια εταιρεία πετρελαίων επιχειρήσει να εισαχθεί, όπως λέγεται, στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί από τη μια στιγμή στην άλλη, αφού θα υποβληθεί σε εξονυχιστικό έλεγχο επί τη βάσει, μεταξύ άλλων, σχετικής αμερικανικής νομοθεσίας, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή μετά το «κραχ του '29» και φέρει τον κωδικό «Blue Sky law».

Με άλλα λόγια, δεν εισάγονται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης «εταιρείες του αέρα». Συνεπώς, κανείς δεν μπορεί να πετά στον ουρανό, αλλά να είναι προσγειωμένος στη γη. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εμείς είμαστε αεριτζήδες. Και δεν πρέπει ποτέ να εμφανιστούμε ως τέτοιοι. Προτού γίνουν τα οποιαδήποτε βήματα, θα πρέπει να υπάρχει σοβαρότητα και οργάνωση. Χρονοδιάγραμμα και μεθοδολογία και μέσα για την επίτευξη του στόχου.

2. Δεν υπάρχει ακόμη τερματικό. Ακόμη και αν όλα εξελιχθούν ομαλά, αυτό θα είναι έτοιμο περί το 2018-19.

Επί τούτου, μάλιστα, έχουμε ήδη θέσει το ερώτημα, πού θα βρει το κράτος χρήματα για να συμμετάσχει στην κατασκευή του τερματικού, όταν για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια θα βρίσκεται σε κατάσταση ύφεσης και θα δίνει μάχη ανάκαμψης; Πρόκειται για ζήτημα ενδελεχούς μελέτης, που δεν σηκώνει λαϊκισμούς ενόψει εκλογών.

Μαγικές συνταγές και πυλώνες πολιτικής ανάπτυξης

Ο τόπος δεν αντέχει άλλους λαϊκισμούς και μαγκιές. Κανείς δεν μπορεί με μαγικές κινήσεις και συνταγές να σχίσει το μνημόνιο. Και αυτό που επιβάλλεται είναι: 


1. Να τηρηθούν όσα θα υπογραφούν στο πλαίσιο του μνημονίου.

2. Να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις και η εξυγίανση.

3. Να περάσουμε στο λιγότερο κράτος, που θα σημαίνει αφενός και λιγότερα χρέη, αφετέρου μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης, εφόσον σταματήσει η δαιμονοποίηση του επιχειρείν και εφόσον γίνει πλέον κατανοητό ότι το Δημόσιο δεν είναι ο πλούσιος εργοδότης του παρελθόντος.

4. Να γίνουν σταδιακά προσπάθειες για την αλλαγή των όρων του μνημονίου.

5. Να καταρτιστεί μοντέλο ανάπτυξης, που δεν θα περιλαμβάνει μόνο το φυσικό αέριο και την ορθολογιστική του εκμετάλλευση, αλλά και άλλες μορφές εξεύρεσης ξένων κεφαλαίων.

Για παράδειγμα ή Κύπρος θα ήταν δυνατό να καταστεί «αποθήκη» της Κίνας, με την καλή έννοια του όρου, δηλαδή το εμπορικό της εφαλτήριο προς την ΕΕ, στη λογική μιας τριγωνικής σχέσης (ΕΕ-Κύπρος-Κίνα) και του αμοιβαίου οφέλους. Κάτι τέτοιο σημαίνει υποδομές και συγχρηματοδοτήσεις, και εγκαθίδρυση κινεζικών εταιρειών στην Κύπρο με ευρωπαϊκή… ταυτότητα.

Η πολιτική αυτή έχει και οικονομικές, εμπορικές, καθώς και πολιτικές και στρατηγικές προεκτάσεις, εάν λάβει υπόψη κάποιος ότι η Κίνα είναι μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας και ο εταίρος εκείνος των ΗΠΑ με τον οποίο οι Αμερικανοί έχουν τους στενότερους εμπορικούς και οικονομικούς δεσμούς. Σε σημείο, μάλιστα, που συμφέρει στις ΗΠΑ πολύ περισσότερο να προχωρεί μπροστά ο κινεζικός γίγαντας, αντί να απειληθεί με κατάρρευση.

Ασφάλεια, απειλές και συμφέροντα

ΤΟ θέμα του φυσικού αερίου θα πρέπει να ενταχθεί σε μια ευρύτερη στρατηγική, υπό την εξής έννοια: 1. Δεν μπορεί να γίνει ασφαλής εκμετάλλευση, εάν δεν υπάρχει ασφάλεια. Κανείς δεν βάζει χρήματα, ζώντας υπό τον φόβο καταστροφικών ζημιών λόγω κρίσης. Η Τουρκία, για τους δικούς της ευνόητους λόγους, εφαρμόζει το παιχνίδι των απειλών και της κρίσης, που δεν της βγαίνει για δυο κυρίως λόγους: 1. Επειδή τα δικά μας συμφέροντα συγκλίνουν και συνταυτίζονται με αυτά του Ισραήλ, το οποίο διαθέτει αξιόπιστη αποτρεπτική απειλή και συνιστά τον στενότερο στρατηγικό συνεργάτη των ΗΠΑ. 2. Επειδή το όφελος που έχουν μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες υπερισχύει των τουρκικών απειλών.

Η υποθήκευση του αερίου και η Τρόικα

Ούτως ή άλλως όμως, το θέμα του φυσικού αερίου σχετίζεται με τις στρατηγικές επιλογές της Κύπρου, που αποτυπώνονται σε μια μοναδική συγκυρία δημιουργίας στρατηγικού, οικονομικού, εμπορικού, ναυτιλιακού και κυρίως ενεργειακού άξονα, που θα ξεκινά από το Ισραήλ και μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας θα καταλήγει στη λοιπή Ευρώπη. Πρόκειται για μια επιλογή μακροπρόθεσμη, που αφενός θα είναι δεμένη με συμφέροντα, αφετέρου θα αλλάζει τα ισοζύγια δυνάμεων στην περιοχή και θα περιορίζει τον περιφερειακό ρόλο της Τουρκίας, ενώ ταυτοχρόνως θα καθιστά τις όποιες απειλές της απραγματοποίητες.

Και αυτό διότι η Άγκυρα θα γνωρίζει ότι εάν προχωρήσει σε κρίση, θα χάσει πολύ περισσότερα από εκείνα τα οποία προσδοκά να κερδίσει. Εκτός του ότι τα συμφέροντα και άλλων ισχυρών κρατών και δη ευρωπαϊκών, καθώς και των ΗΠΑ δεν θα επιτρέπουν ανωμαλίες στην περιοχή. Οι ισορροπίες είναι λεπτές και εδώ είναι η τέχνη της διπλωματίας: Να καταστήσει το φυσικό αέριο σε μεθοδολογικό στρατηγικό εργαλείο συμμαχιών, σύγκλισης και ταύτισης συμφερόντων, ανάπτυξης και λύσης του Κυπριακού.

Εκείνο που θα πρέπει να αποφευχθεί είναι η υποθήκευση του φυσικού αερίου στο πλαίσιο του μνημονίου και η χρησιμοποίησή του για μια λύση διχοτομικής ομοσπονδίας, που θα θέτει την Κύπρο υπό τουρκική ομηρία. Στην παρούσα φάση έχουμε μια κλασική περίπτωση κακής διαπραγμάτευσης: Ενώ το μνημόνιο θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ως μεταβλητή ανάπτυξης και εξόδου από την κρίση, υπάρχει πλέον ο κίνδυνος να τεθεί και αυτό υπό την κηδεμονία της Τρόικας! 

Οδικός χάρτης για βιώσιμο χρέος

Τρεις βασικούς παράγοντες για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους που έχουν να κάνουν με τον ρυθμό ανάπτυξης, το ύψος των επιτοκίων δανεισμού και το μέγεθος του πρωτογενούς πλεονάσματος καταγράφει η έκθεση της τρόικας.

Οδικός χάρτης για βιώσιμο χρέος
Σύμφωνα με την έκθεση, τυχόν αστοχίες θα εκτινάξουν το δημόσιο χρέος της χώρας μέχρι και το 147% του ΑΕΠ το 2020 έναντι στόχου για 124%, ενώ αντίθετα «θετικές υπερβάσεις» θα αποκλιμακώσουν το χρέος μέχρι και στο επίπεδο του 106%. Το «σπάσιμο του φράγματος» του 100% τοποθετείται το 2030 υπό την προυπόθεση ότι το ΑΕΠ, τα επιτόκια, το πρωτογενές πλεόνασμα αλλά και τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις θα πάνε καλύτερα από τις προβλέψεις του βασικού σεναρίου.
Το μέγεθος που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του δημόσιου χρέους είναι η μεταβολή του ΑΕΠ καθώς τυχόν αρνητική ή θετική απόκλιση της τάξης της μίας ποσοστιαίας μονάδας στο προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης αυξάνει το χρέος στο 136% ή το μειώνει στο 113% του ΑΕΠ ανάλογα έναντι στόχου για 124% το 2020. Επίσης σημαντικές αυξομειώσεις στο χρέος θα προκαλέσουν οι εξελίξεις στο δημοσιονομικό μέτωπο και στα επιτόκια. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα σενάρια για τη βιωσιμότητα του χρέους που επεξεργάσθηκε η Κομισιόν ανάλογα με τις μεταβολές των βασικών παραμέτρων:
  • Ανάπτυξη: Ετήσιες προς τα πάνω ή προς τα κάτω αναθεωρήσεις του ρυθμού αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά 1 ποσοστιαία μονάδα κάθε χρόνο από το 2013 και μετά θα οδηγήσει τον δείκτη του χρέους από την αρχική τιμή του 124% του ΑΕΠ, σε 113% και 136% του ΑΕΠ, αντιστοίχως. Επίσης το 2030, το αποτέλεσμα των παραπάνω δύο σεναρίων θα ήταν μια μετατόπιση του χρέους από την αρχική τιμή του 79% του ΑΕΠ στο 59% και 103%, αντίστοιχα.
  • Επιτόκια: Οι μεταβολές των επιτοκίων λόγω του υψηλού χρέους έχουν σημαντικό αντίκτυπο για την πορεία του χρέους. Ετσι τυχόν αναθεώρηση προς τα κάτω από 50 μονάδες βάσης (θετικό σοκ) ή προς τα άνω αναθεώρηση των 150 μονάδων βάσης θα φέρει το λόγο του χρέους στο 120% και 136% του ΑΕΠ αντίστοιχα, το 2020, και στο 71% ή 107% του ΑΕΠ το 2030.
  • Δημοσιονομικές επιδόσεις: Το πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με το βασικό σενάριο, θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 4,4% του ΑΕΠ από το 2016-2020 και 4,0% του ΑΕΠ την περίοδο 2021 - 2030. Σε περίπτωση που το πρωτογενές ισοζύγιο είναι 0,5 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ υψηλότερο, ή κατά 1 εκατοστιαία μονάδα χειρότερο ο δείκτης του χρέους τοποθετείται στο 120% και 131% του ΑΕΠ το 2020 αντίστοιχα, ενώ για το 2030 στο 70% και 97% του ΑΕΠ, αντίστοιχα.
Οι ιδιωτικοποιήσεις 
Οδικός χάρτης για βιώσιμο χρέος
Μικρότερης έκτασης επιπτώσεις στη μεταβολή του χρέους θα προέλθουν από τις αποκλίσεις είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω στα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων. Συγκεκριμένα τα αναμενόμενα έσοδα την περίοδο από το 2012 μέχρι το 2020 ανέρχονται σε 22 δισ. ευρώ. Αν οι εισπράξεις μέχρι το τέλος του 2020 είναι 8 δισ. ευρώ, πάνω ή κάτω από τον στόχο, οδηγούν σε μια αναλογία χρέους προς το ΑΕΠ από 120% ή 128% του ΑΕΠ το 2020 και 75% ή 83% του ΑΕΠ το 2030, αντίστοιχα.
Ακραία σενάρια 
Στην έκθεση παρατίθενται και δύο ακραία αρνητικά ή θετικά σενάρια.
Στο χειρότερο σενάριο που χαρακτηρίζεται «συνδυασμένο σοκ» η Κομισιόν υποθέτει αύξηση του ΑΕΠ 1 εκατοστιαία μονάδα κάτω από τον στόχο, έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις 8 δισ. ευρώ λιγότερα από τον στόχο και πρωτογενές πλεόνασμα 1 εκατοστιαία μονάδα κάτω από τον στόχο. Σε μια τέτοια περίπτωση ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ το 2020 θα διαμορφωθεί στο 147% το 2020, στο 138% το 2022 και στο 127% το 2030.
Αντίθετα αύξηση του ΑΕΠ είναι 1 εκατοστιαία μονάδα πάνω από τον στόχο, πρωτογενές πλεόνασμα να είναι 0,5 εκατοστιαία μονάδα πάνω από τον στόχο και έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις κατά 8 δισ. ευρώ υψηλότερα από τον στόχο θα είχαν σαν αποτέλεσμα ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ το 2020 να είναι στο 106%, στο 90% το 2022 και στο 48% το 2030.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ
antonakos@pegasus.gr

Το πλάνο διάλυσης του Δημοσίου για το 2013
 
Μορφονιός Ν.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/12/2012
Το πλάνο συρρίκνωσης και διάλυσης του Δημοσίου για το 2013 ενέκρινε χθες το Κεντρικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, που συνεδρίασε υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά.
Νέα εγκύκλιιος διευρύνει τη διαθεσιμότητα
Με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκη, Εσωτερικών Ευρ. Στυλιανίδη, Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, και Περιβάλλοντος Ευ. Λιβιεράτου, συζητήθηκε ο σχεδιασμός για το νέο έτος, που περιλαμβάνει την αξιολόγηση των δομών και τον φορέων του Δημοσίου, την αξιολόγηση του προσωπικού, το Πρόγραμμα Κινητικότητας, το νέο κύμα συγχωνεύσεων/καταργήσεων οργανισμών του Δημοσίου, την ενίσχυση της πειθαρχικής ευθύνης, το νέο σύστημα ανάδειξης προϊσταμένων, καθώς και τη μείωση των "διοικητικών βαρών". Παρ' ότι, φυσικά, τόσο ο Αντ. Σαμαράς όσο και ο Αντ. Μανιτάκης αρνήθηκαν ότι τέθηκε και το ζήτημα των απολύσεων, ωστόσο το μέτρο της διαθεσιμότητας, στην οποία το 2013 θα ενταχθούν 25.000 υπάλληλοι, σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές, αλλά και η αξιολόγηση προσωπικού/δομών αναμένεται να οδηγήσουν στην έξοδο από το Δημόσιο χιλιάδες εργαζομένους.
Αναφορικά με τη μείωση των δομών σε όλο το Δημόσιο, ήδη, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, θα ξεπερνά το 30% των οργανικών μονάδων, ενώ στο ίδιο το ΥΔΜΗΔ, του οποίου η έκθεση αξιολόγησης, μαζί με αυτή του ΥΠΕΚΑ, εγκρίθηκαν χθες από το Συμβούλιο, η περικοπή ανέρχεται στο 66% (!). Πράγμα που σημαίνει ότι από τις συνολικά 219 μονάδες, καταργούνται οι 144, αφήνοντας μόλις 75.
Σημαντικό μέρος της συνεδρίασης κατέλαβε και η επέκταση του καθεστώτος κινητικότητας, την οποία έχει προαναγγείλει ήδη για το 2013 ο Αντ. Μανιτάκης, συνδέοντάς την μάλιστα με την άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο, που σημαίνει ότι όποιος υπάλληλος δεν δέχεται να μετακινηθεί θα απολύεται πάραυτα. Στο ίδιο πλαίσιο, το Κυβερνητικό Συμβούλιο ενέκρινε το Σχέδιο Δράσης για την αξιολόγηση των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, σχεδιάζοντας και το επόμενο κύμα συγχωνεύσεων / καταργήσεων φορέων και δημοσίων οργανισμών, που θα φθάσουν, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, τους 250.

Νέα διεύρυνση της διαθεσιμότητας

Στο μεταξύ, με νέα εγκύκλιό του, το ΥΔΜΗΔ διευρύνει τον αριθμό υπαλλήλων που εντάσσονται στη διαθεσιμότητα. Επεξηγώντας την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 12ης Δεκεμβρίου για τη συμμετοχή σε "διαγωνιστική διαδικασία, επαναλαμβάνει ότι δεν εμπίπτει στον νόμο της διαθεσιμότητας η πρόσληψη υπαλληλων των σχετικών κατηγοριών, η οποία α) εφόσον έλαβε χώρα προ της εφαρμογής του ν. 2190/1994, έγινε μετά από δημόσια προκήρυξη και γραπτό διαγωνισμό και, β) εφόσον έλαβε χώρα μετά την εφαρμογή του ν. 2190/1994, έγινε μετά από διαγωνιστική διαδικασία του ΑΣΕΠ, το οποίο και κατάρτισε τους οριστικούς πίνακες διοριστέων».
Αντιθέτως, διευκρινίζει το υπουργείο, τίθενται σε διαθεσιμότητα υπαλλήλοι, οι οποίοι: α) είτε προσελήφθησαν με διαγωνιστική διαδικασία, για ειδικότητες διαφορετικές από αυτές που ορίζει ο νόμος και στη συνέχεια μετατάχθηκαν στην ως άνω κατηγορία και ειδικότητες, ή προσελήφθησαν με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, που στη συνέχεια μετετράπη σε αορίστου χρόνου, β) είτε προσελήφθησαν πριν την εφαρμογή του ν. 2190/1994, μετά από δημόσια προκήρυξη, αλλά χωρίς γραπτό διαγωνισμό, ή με γραπτό διαγωνισμό, αλλά χωρίς δημόσια προκήρυξη, γ) είτε προσελήφθησαν μετά την εφαρμογή του ν. 2190/1994, εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας του ΑΣΕΠ ή με διαδικασία κατά την οποία, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε συμμετοχή του, το ΑΣΕΠ δεν κατήρτισε τον οριστικό πίνακα διοριστέων.

2012-12-23 12:02:52
 
Φωτογραφία για ΑΟΖ: η Τουρκία μπλοκάρει την Ελλάδα, που πληρώνει πολιτική ανικανότητα χρόνων και στην Άμυνα
Η ΑΟΖ και ο καθορισμός της φαίνεται ότι αποτελούν μια ακόμη προσπάθεια της κυβέρνησης να αναστρέψει το βαρύ κλίμα στην ελληνική κοινωνία και να δώσει μια ελπίδα προοπτικής και διεξόδου σε βάθος χρόνου. Μόνο που το θέμα της ΑΟΖ ενδέχεται να αποκαλύψει τα εγκλήματα που διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν διαπράξει κατά της Εθνικής Άμυνας της χώρας,χρόνια τώρα. ..

Οι πληροφορίες από τα κυβερνητικά επιτελεία λένε ότι είναι πλέον δεδομένη η σκέψη  “σταδιακής ανακύρηξης και οριοθέτησης ΑΟΖ ανάλογα με τις εξελίξεις στο πεδίο της έρευνας για κοιτάσματα υδρογονανθράκων και στη βάση αξιολόγησης των γεωοπολιτικών συνθηκών και μεταβολών στην περιοχή”.

Μόνο που όπως κατάλαβε και ο ΥΠΕΞ Δημήτρης Αβραμόπουλος μόλις προχθές στη Λιβύη η υπόθεση της ανακήρυξης ΑΟΖ δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Ακόμη και με τη Λιβύη , την οποία κάποιοι ήθελαν να παρουσιάζουν ως δεδομένη. Κανείς όμως δεν είναι δεδομένος και για να μην πολυλογούμε η βασική αιτία όλων των δυσκολιών και των εμποδίων που αντιμετωπίζει και συνεχίσει να αντιμετωπίζει η Ελλάδα έχει όνομα: Τουρκία.


Η Άγκυρα πιέζει ποικιλοτρόπως τους πάντες:

•κατόρθωσε να πείσει την Αλβανία να ακυρώσει τη σύναψη συμφωνίας με την Ελλάδα

•πιέζει όπως φάνηκε αποτελεσματικά τη Λιβύη να μην συζητήσει καν με την Ελλάδα, θέμα ΑΟΖ και όταν θα το κάνει να θέσει ζήτημα …Γαύδου! Δηλαδή να πιέσει η Λιβύη να “εξαιρεθεί” η Γαύδος (!), να συμφωνηθεί δηλαδή ότι δεν έχει ΑΟΖ και αυτό να χρησιμοποιηθεί βέβαια και για το Καστελόριζο.

•Από κοντά έχει η Τουρκία και την Αίγυπτο από την εποχή που το καθεστώς Μουμπάρακ κυβερνούσε και συνεχίζει και τώρα με τους Αδελφούς Μουσουλμάνους, που μπορεί να μην έχουν αποδεχτεί τον ηγεμονικό ρόλο που προσπαθεί να παίξει η Τουρκία στην περιοχή ,ωστόσο αυτή τη στιγμή στο θέμα της ΑΟΖ τουλάχιστον είναι σαφές ότι βρίσκονται πιο κοντά στην Άγκυρα παρά στην Αθήνα.

Σ΄ όλο αυτό το παιχνίδι αφόρητης πίεσης η Ελλάδα μέχρι τώρα …απείχε! Και το χειρότερο; Δεν έκανε την παραμιρκή έστω προετοιμασία για να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει δυσκολίες, απρόοπτα και κυρίως πιέσεις στρατιωτικές που η Τουρκία δεν θα διστάσει να ασκήσει εναντίον της.

Όχι δεν χρειάζονταν νέες αγορές εξοπλισμών όπως σπεύδουν σε κάθε ευκαιρία διάφοροι “εμποράκοι” και “κονδυλοφόροι” να πείσουν την κοινή γνώμη. Χρειαζόταν απλώς σοβαρότητα και σωφροσύνη στη διαχείριση των υπαρχόντων οπλικών συστημάτων που η χώρα διαθέτει.

Και για να μην προχωρήσουμε σε πολλές λεπτομέρειες αρκεί να αναφέρουμε μόνο ένα στοιχείο για να κατανοήσει και ο πολίτης που δεν έχει σχέση με την Άμυνα: τρία χρόνια τώρα κανείς απ΄ όσους έχουν την ευθύνη δεν έχει τολμήσει να υπογράψει για την προμήθεια ανταλλακτικών για τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας! Με τα σχετικά κονδύλια να υπάρχουν!

Ανάλογη κατάσταση βέβαια επικρατεί και σε Ναυτικό και Στρατό Ξηράς. Αλλά δεν χρειάζονται λεπτομέρειες που πάντως -για να μην κρυβόμαστε- είναι πολύ γνωστές σ΄ όλη την κυβέρνηση που τώρα διαρρέει ότι είναι έτοιμη να ανακηρύξει ΑΟΖ.

Μακάρι να έχει καταλάβει τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει και μακάρι να έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη -στρατιωτική και διπλωματική- που θα καλύψει τις αδυναμίες που μόνοι μας προκαλέσαμε στην διαπραγματευτική μας ικανότητα, αφήνοντας τόσα χρόνια την Τουρκία να αλωνίζει.
onalert.gr

Πρώτο ΘΕΜΑ online : Συνελήφθη αλλοδαπός που διακινούσε παράνομους μετανάστες - Ελλάδα

Πρώτο ΘΕΜΑ online : Συνελήφθη αλλοδαπός που διακινούσε παράνομους μετανάστες - Ελλάδα

Υπεραμύνθηκε τη δουλειά των δημοσίων υπαλλήλων ο Αντώνης Μανιτάκης

Υπεραμύνθηκε τη δουλειά των δημοσίων υπαλλήλων ο Αντώνης Μανιτάκης

Χριστούγεννα με καύσωνα στην Αυστραλία — ΣΚΑΪ (www.skai.gr)

Χριστούγεννα με καύσωνα στην Αυστραλία — ΣΚΑΪ (www.skai.gr)

Έγινε κι αυτό: μαθητές κλήρωσαν... θέση εργασίας!

Έγινε κι αυτό: μαθητές κλήρωσαν... θέση εργασίας!

Νέες προκλητικές δηλώσεις Ερντογάν, σκληρή απάντηση Αβραμόπουλου - Ειδήσεις - Ελλάδα - in.gr

Νέες προκλητικές δηλώσεις Ερντογάν, σκληρή απάντηση Αβραμόπουλου - Ειδήσεις - Ελλάδα - in.gr

ΦΙΝΑΛΕ ΣΤΟ ΠΑΡΤΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΚΟ

Στον εισαγγελέα στρατιά επωνύμων

Τριγμούς στην αθηναϊκή ελίτ αναμένεται να προκαλέσουν το επόμενο διάστημα οι ενέργειες της Δικαιοσύνης, που γίνονται στο πλαίσιο της μεγάλης δικαστικής έρευνας για τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ), που φέρονται ότι απομυζούσαν τον κρατικό κορβανά στο όνομα της ευαισθησίας και της αλληλεγγύης.

Στον εισαγγελέα στρατιά επωνύμων
Δεκάδες πρόσωπα από τη λεγόμενη αφρόκρεμα της αθηναϊκής κοινωνίας αναμένεται να κληθούν για να δώσουν εξηγήσεις ως ύποπτοι στο Τμήμα Προστασίας της Δημόσιας Περιουσίας της Οικονομικής Αστυνομίας, για αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος, καθώς φέρονται να εμπλέκονται σε ΜΚΟ, οι οποίες έχουν μπει στο μικροσκόπιο της δικαστικής έρευνας.
Περίπου εξακόσιες είναι οι οργανώσεις που αναμένεται να ερευνηθούν από την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και την Οικονομική Αστυνομία, ωστόσο, αυτό το διάστημα οι έρευνες έχουν εστιαστεί κυρίως σε έξι ΜΚΟ, με κριτήριο τα χρηματικά ποσά, τα οποία απορρόφησαν από τα κονδύλια του υπουργείου Εξωτερικών.
Η αρχή έγινε με την Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Κύκλος της Πάτμου», για την οποία ασκήθηκε ποινική δίωξη την περασμένη βδομάδα σε βάρος 14 προσώπων, μεταξύ των οποίων και πρώην μέλη του ΔΣ της οργάνωσης.
Στον εισαγγελέα στρατιά επωνύμων
Τα αδικήματα για τα οποία θα κληθούν να απολογηθούν στη συνέχεια σε ειδικό ανακριτή είναι απάτη σε βάρος του Δημοσίου και ιδιωτών και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.
Η τσιμπίδα
Σε εξέλιξη βρίσκεται η προκαταρκτική εξέταση για το «Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης», την «Αλληλεγγύη», το Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη «Δήμητρα», τον Διεθνή Οργανισμό Γαλλοφωνίας, το Ιδρυμα «Αγά Χαν» και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό και Ερευνητικό Κέντρο Αθηνών.
Στον εισαγγελέα στρατιά επωνύμων
Μετά από πολύμηνες έρευνες, που εστιάστηκαν σε ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών προσώπων που μετείχαν στα διοικητικά συμβούλια των συγκεκριμένων ΜΚΟ, εντοπίστηκαν -σύμφωνα με πληροφορίες- επιβαρυντικά στοιχεία και αδικαιολόγητα παραστατικά ύψους τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ, ενώ στις ογκώδεις δικογραφίες που σχηματίζονται υπάρχουν καταθέσεις δεκάδων υπαλλήλων του υπουργείου Εξωτερικών, του υπουργείου Πολιτισμού, του ΟΠΑΠ, καθώς και ιδιωτών, που κατά καιρούς ενέκριναν τις χρηματοδοτήσεις των οργανώσεων αυτών.
Δικαστικός λειτουργός που ασχολείται με την υπόθεση μίλησε για «πάρτι εκατομυρίων», ενώ εκτίμησε ότι, «μαζί με τα χρήματα που φαγώθηκαν, χάθηκε και η ευκαιρία της Ελλάδας να κάνει έργο στον τομέα αυτόν».
Η ΜΚΟ «Κύκλος της Πάτμου», με την οποία έγινε η? πρεμιέρα των ποινικών διώξεων, φέρεται ότι από τις αρχές Οκτωβρίου του 2010 έχει τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Στον εισαγγελέα στρατιά επωνύμων
Από τα στοιχεία της δικαστικής έρευνας προκύπτει ότι η συγκεκριμένη οργάνωση δραστηριοποιήθηκε τη δεκαετία του '90 με στόχο τη σύνδεση... θρησκευτικής συνείδησης και περιβάλλοντος, ενώ από την άρση τραπεζικού απορρήτου προέκυψε μεταξύ άλλων ποσό της τάξεως των 4,2 εκατ. ευρώ, σε λογαριασμό στην Εθνική Τράπεζα στο Λονδίνο, το οποίο ουδείς από τη ΜΚΟ ανέφερε στις αρχές, ενώ από τον συγκεκριμένο λογαριασμό φέρονται να έχουν διατεθεί μεγάλα ποσά άσχετα με τη δραστηριότητα της οργάνωσης, ορισμένα εκ των οποίων κατέληξαν και στα χέρια μελών των οικογενειών των προσώπων, που συμμετείχαν στον «Κύκλο της Πάτμου».
Η οργάνωση φέρεται ότι διοργάνωσε εννέα συμπόσια, για τα οποία ξοδεύτηκαν μεγάλα χρηματικά ποσά, αφού κάθε φορά διοργανώνονταν κρουαζιέρες στον Μισισιπή, στον Νείλο, στον Δούναβη, ως και στην Αρκτική!
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που βρίσκονται στη διάθεση των αρχών, ο «Κύκλος της Πάτμου» φέρεται ότι, είχε δώσει 600.000 ευρώ προκειμένου να ναυλώσει παγοθραυστικό για να φιλοξενήσει σ' αυτό τους δεκάδες συμμετέχοντες στο συμπόσιο του... Βορείου Πόλου, ενώ σε εξωτικά συμπόσια της οργάνωσης έδιναν το παρών εστεμμένοι, ανώτατοι κληρικοί από πολλές χώρες του κόσμου, αλλά και πολιτικοί, όπως ο πρώην υποψήφιος των Δημοκρατικών στις ΗΠΑ Αλ Γκορ ή ο πρώην γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Κόφι Ανάν.
Ο «Κύκλος της Πάτμου», σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, έχει χρηματοδοτηθεί για τις? συμποσιακές δραστηριότητές του με περίπου 1.190.000 ευρώ από το ΥΠΕΞ, 1,2 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΑΠ, 300.000 ευρώ από τη Βουλή και περίπου 60.000 ευρώ από το υπουργείο Πολιτισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπεύθυνοι της οργάνωσης «Κύκλος της Πάτμου», στις έγγραφες εξηγήσεις τους φέρονται ότι προσκόμισαν 88 φακέλους, οι οποίοι περιείχαν 66.000 σελίδες εγγράφων προκειμένου να δικαιολογήσουν τις οικονομικές πράξεις τους, ωστόσο στο πόρισμα της Οικονομικής Αστυνομίας αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι, «με πρόσχημα την οργάνωση των συμποσίων, κάποιοι ιδιοποιήθηκαν πολλά από αυτά τα χρήματα».
Μέσα από τις έρευνες Οικονομικής Αστυνομίας και Εισαγγελίας αποκαλύφτηκε ότι, σε δύο χρηματοδοτούμενα συμπόσια, τα οποία ματαιώθηκαν, εμφανίζονται να ξοδεύονται μεγάλα και εντελώς αδικαιολόγητα ποσά, ενώ σε άλλη περίπτωση ίδρυμα φέρεται ότι έδωσε 743.000 ευρώ και στο βιβλίο εσόδων της ΜΚΟ ενεγράφησαν μόνο 349.000 ευρώ, ενώ για το ένα από τα δύο συμπόσια που ματαιώθηκαν φέρονται η Βουλή και ένα πιστωτικό ίδρυμα να πληρώνουν την ίδια ποινική ρήτρα ύψους 300.000 ευρώ προς ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία θα διέθετε πλοίο της για το ταξίδι.
Εικονική πραγματικότητα
Οι έρευνες των αρχών έχουν επικεντρωθεί αυτό το διάστημα στη ΜΚΟ «Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης», το οποίο φέρεται τα τελευταία χρόνια να έχει λάβει επιχορήγηση ύψους 6,9 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εξωτερικών.
Η έρευνα συναντάει μεγάλες δυσκολίες, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν προσκομιστεί τιμολόγια από τους υπεύθυνους της οργάνωσης για το τι απέγιναν τα χρήματα αυτά, με τη δικαιολογία ότι «η συγκεκριμένη ΜΚΟ έχει κλείσει πια, και τα στοιχεία που υπάρχουν είναι μόνο για τα τρία τελευταία χρόνια».
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε καταθέσεις στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί αναφέρεται ότι «το Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης συνεργάζεται με τον ΟΗΕ για τη συλλογή ναρκών από διάφορες περιοχές, συνολικής έκτασης 1,5 εκατομμυρίου τετραγωνικών μέτρων, στη Βοσνία, στον Λίβανο και σε άλλες πρώην εμπόλεμες ζώνες».
Ωστόσο οι έρευνες των αρχών προσανατολίζονται προς την κατεύθυνση ότι μεγάλο μέρος από αυτά τα χρήματα κατασπαταλήθηκε και ότι πολλές από τις αποναρκοθετήσεις ήταν εικονικές.
ΤΟ... ΦΑΡΜΑΚΟ ΣΤΗ ΦΩΧΕΙΑ
Τα μυστήρια με το ίδρυμα Αγά Χαν
Το «Ιδρυμα Αγά Χαν» είναι μία διεθνής ΜΚΟ που έχει στόχο την καταπολέμηση της φτώχειας σε περιοχές όπου η υπερβολική δημογραφική πίεση και η συσσώρευση του πληθυσμού έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή υποβάθμιση των φυσικών πόρων και τις πολλές εποχικές μετακινήσεις του αγροτικού πληθυσμού. Κύριος στόχος της τα τελευταία χρόνια ήταν η ενίσχυση της περιοχής Γκουτζαράτ στην Ινδία. Ωστόσο, στο παρελθόν είχε επιδείξει ενδιαφέρον και για άλλες περιοχές του κόσμου, όπως η Αφρική. Παρόλο που υπάρχει ένα παγκόσμιο Δίκτυο Ανάπτυξης Khan Aga (όπως γράφεται διεθνώς το όνομα Αγά Χαν), δεν είναι σαφές αν η ελληνική οργάνωση αποτελεί παράρτημά του. Στην επίσημη ιστοσελίδα του Δικτύου, πάντως, δεν αναφέρεται έδρα του στην Ελλάδα. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να υπήρχαν σχέσεις με κάποιο από τα επιμέρους «πρακτορεία» της οργάνωσης.
ΑΠΟΝΑΡΚΟΘΕΤΗΣΗ
Οι νάρκες που ίσως έκρυβαν «χρυσάφι»
Ιδρύθηκε στις αρχές του 2000 ως Μη Κυβερνητική Οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Στόχος του ήταν η «ανθρωπιστική αποναρκοθέτηση περιοχών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ναρκών σε ολόκληρο τον κόσμο και η ενημέρωση του τοπικού πληθυσμού για τα προβλήματα που σχετίζονται με τις νάρκες καθώς και για τα μέτρα προφύλαξης που πρέπει να λαμβάνονται». Ιδρυτής και «ψυχή» της οργάνωσης ήταν ο πρόεδρός του Κωνσταντίνος Τζεβελέκος, που ασχολείται με το θέμα από το 1998.Στην αναλυτική ιστοσελίδα του Κέντρου διαβάζουμε για τη δράση του, που εκτείνεται από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη μέχρι τον Λίβανο και το Ιράκ.
Οπως αναφέρεται, το Κέντρο έχει αποναρκοθετήσει «πάνω από 1.500.000 τετραγωνικά μέτρα γης σε περιοχές που έχουν πρόσφατα πληγεί από καταστροφικούς πολέμους και αντιμετωπίζουν σημαντικότατα προβλήματα ναρκοθέτησης». Επίσης, επισημαίνεται ότι «τα στελέχη του εργάζονται με απόλυτη υπευθυνότητα για να σώσουν ζωές αθώων πολιτών, γι' αυτό και το έργο μας έχει αναγνωριστεί διεθνώς από τους πλέον σημαντικούς οργανισμούς και αξιωματούχους». Μάλιστα, για την αποναρκοθέτηση στο Νότιο Λίβανο, η οργάνωση είχε λάβει τα εύσημα από τον τότε γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Κόφι Ανάν. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», η οργάνωση έχει και στο παρελθόν περάσει από ελέγχους, χωρίς να έχουν ανακοινωθεί ατασθαλίες. Οπως μάλιστα τονίζουν πρώην εθελοντές, «όλα τα έργα του Κέντρου σχεδιάζονταν, υλοποιούνταν και παρακολουθούνταν σύμφωνα με τις οδηγίες και τα πρότυπα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και με τη στενή εποπτεία και συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές αποναρκοθέτησης στην περιοχή που υλοποιείται το κάθε έργο».
ΚΕΣΣΑ ΔΗΜΗΤΡΑ
Οι άποροι και τα τοξικά της Λίμαν Μπράδερς
Το ΚΕΣΣΑ Δήμητρα είναι ένας μη κυβερνητικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 1991. Η έδρα του είναι στη Λάρισα, αλλά διατηρεί παράρτημα στην Αθήνα. Στόχος του είναι «η εξεύρεση πρακτικών και ανθρωπίνων λύσεων οι οποίες θα αποτελέσουν το μέσο για μια δυναμική και διαρκή δράση, που σαν σκοπό της θα έχει την ανακούφιση του ανθρώπινου πόνου με την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και την καθιέρωση στρατηγικών για τη δημιουργία υποδομών, που θα συνεισφέρουν στην κοινωνική ανάπτυξη των λαών που βρίσκονται σε κρίση». Προγράμματα έχει υλοποιήσει στην Ελλάδα, αλλά και στις υπό ανάπτυξη χώρες της Αφρικής, της Νότιας και Λατινικής Αμερικής και αλλού. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι «πρωταγωνιστές» της συγκεκριμένης ΜΚΟ φέρονται να είναι τα ίδια πρόσωπα με αυτά που είχαν επενδύσει τα «τοξικά» ομόλογα της Λίμαν Μπράδερς, της εταιρείας που κατέρρευσε στην Αμερική, συμπαρασύροντας εκατομμύρια επενδυτές...
Η αποκάλυψη
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι η συγκεκριμένη οργάνωση δραστηριοποιήθηκε με στόχο τη σύνδεση... θρησκευτικής συνείδησης και περιβάλλοντος, ενώ από την άρση τραπεζικού απορρήτου προέκυψε μεταξύ άλλων ποσό της τάξεως των 4,2 εκατ. ευρώ, σε λογαριασμό στην Εθνική Τράπεζα στο Λονδίνο, το οποίο ουδείς από τη ΜΚΟ ανέφερε στις Αρχές.
ΤΗΣ MΑΙΡΗΣ MΠΕΝΕΑ

Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης 80 ΜΚΟ

Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης 80 ΜΚΟ Εισέπραξαν εκατομμύρια από το κράτος αλλά δεν έδωσαν ποτέ λογαριασμό
Πάνω από 80 ΜΚΟ βρίσκονται στο στόχαστρο της εισαγγελίας και της οικονομικής αστυνομίας στο πλαίσιο της έρευνας που έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου ένα χρόνο μετά από παραγγελία του τότε προϊσταμένου της εισαγγελίας εφετών Αθηνών Γιάννη Σακελάκου. Η έρευνα περιλαμβάνει έλεγχο ΜΚΟ από το 1997 κι έπειτα.
Εκτός από τον «Κύκλο της Πάτμου» το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί η έρευνα για δύο ακόμα ΜΚΟ. Το πρόβλημα όσον αφορά όλες αυτές τις οργανώσεις εντοπίζεται κυρίως στην έλλειψη παραστατικών καθώς φαίνεται να έχουν εισπράξει εκατομμύρια ευρώ χωρίς να μπορούν να δικαιολογήσουν το μεγαλύτερο μέρος αυτών.
Επίσης από τον έλεγχο της οικονομικής αστυνομίας προκύπτει ότι πολλά μέλη αυτών των οργανώσεων διαθέτουν ακίνητη περιουσία και μάλιστα σε περιοχές φιλέτα που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από τα εισοδήματά τους, πολυτελή αυτοκίνητα, σκάφη, καταθέσεις ενώ διάγουν και πολυτελή βίο ασυμβίβαστο επίσης με τα εισοδήματά τους. Πολλά από αυτά φαίνεται να τα έχουν αποκτήσει όπως λένε αξιωματικοί, κατά την περίοδο που ήταν μέλη αυτών των Οργανώσεων.
Πρόβλημα υπάρχει και με το αντικείμενο κάποιων ΜΚΟ. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι όπως έχει γίνει γνωστό υπάρχουν οργανώσεις με αντικείμενο π.χ τον ραδιοφωνικό σταθμό της Κούβας, η Ορθοδοξία στη Β.Κορέα και η μεταποίηση ντομάτας στην Ακτή Ελεφαντοστού.
Σημαντικό επίσης είναι ότι όπως και στο "Κύκλο της Πάτμου" δόθηκαν χρήματα για συμπόσια και εκδηλώσεις που δεν έγιναν για διάφορους λόγους αλλά τα χρήματα δεν δόθηκαν πίσω ή στα βιβλία καταχωρήθηκαν μέρος μόνο των επιχορηγήσεων.