Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Το παρασκήνιο της ιδιωτικοποίησης Τα λάθη, οι πολιτικές ανακολουθίες και οι καθυστερήσεις στη συμφωνία με την Cosco


Το παρασκήνιο της ιδιωτικοποίησης

Τα λάθη, οι πολιτικές ανακολουθίες και οι καθυστερήσεις στη συμφωνία με την Cosco
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 08 Δεκεμβρίου 2012
Ηταν μια απεργία που - σύμφωνα με τους αριθμούς - έπληξε το λιμάνι του Πειραιά. Για μισό μήνα, το 2009, οι εργαζόμενοι στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ αντιδρούσαν στην παραχώρηση της προβλήτας στην κινεζική εταιρεία Cosco. Το λιμάνι έχανε 500.000 ευρώ την ημέρα βάσει στοιχείων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Οι απώλειες για το Δημόσιο έφταναν στα τρία εκατομμύρια ευρώ. Η Ελλάδα ήταν στον πάτο της λίστας της Παγκόσμιας Τράπεζας με τις χώρες που διευκολύνουν τις επενδύσεις. Η ιδιωτικοποίηση μέρους του λιμανιού κινδύνευε να τορπιλιστεί.
Τίποτε από αυτά πιθανόν να μην είχε συμβεί αν τηρούνταν το χρονοδιάγραμμα, όπως λένε άνθρωποι που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις μεταξύ της ελληνικής και της κινεζικής πλευράς. Τον Μάρτιο του 2002 προτάθηκε για πρώτη φορά να μεταφερθεί ο ΟΛΠ σε νέα προβλήτα και η παλιά να παραχωρηθεί σε άλλη εταιρεία, η οποία θα αναλάμβανε και την κατασκευή τρίτης προβλήτας. Η παραχώρηση όμως της πλευράς που διαχειριζόταν ο ΟΛΠ έγινε προτού ολοκληρωθεί η νέα, δική του προβλήτα. Οι 700 εργαζόμενοι που επρόκειτο να μετακινηθούν έμεναν στον αέρα.
Οι επαφές με την Cosco είχαν ξεκινήσει από το 2002, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, όταν ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης, ήταν υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας. Ωστόσο, έξι χρόνια μετά, αφού μεσολάβησαν εκλογές και στην κυβέρνηση πέρασε η Νέα Δημοκρατία, αλλάζουν και οι πολιτικές ισορροπίες. Τηλεγραφήματα των Αμερικανών για τις ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα που δημοσιεύτηκαν στο Wikileaks αποκαλύπτουν το παρασκήνιο της εποχής. Στο εμπιστευτικό έγγραφο 08Athens1635 περιγράφεται η συνάντηση του προέδρου της Κίνας με τον Κώστα Καραμανλή και τον Κάρολο Παπούλια το 2008 για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco. Στέλεχος του υπουργείου Εξωτερικών παραδεχόταν ότι η Ελλάδα βρισκόταν σε υποδεέστερη θέση κατά τη διαπραγμάτευση λόγω του μεγάλου εμπορικού ελλείμματος με την Κίνα (ύψους 12 δισεκατομμυρίων ευρώ). Παράλληλα οι Αμερικανοί σχολίαζαν ότι «δημοσιεύματα στον Τύπο ανέφεραν ότι η παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά θα γινόταν με ανοιχτό και δίκαιο διαγωνισμό, παρότι στην πορεία πολιτικές επιρροές μπορεί να έπαιξαν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο».
Το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση αλλάζει ρητορική. Προεκλογικά, ο Γιώργος Παπανδρέου υπόσχεται στους λιμενεργάτες του ΟΛΠ ότι θα επανεξετάσει και πιθανόν θα επαναδιαπραγματευτεί την παραχώρηση της προβλήτας στην Cosco και άλλες συμφωνίες ιδιωτικοποίησης που είχε υπογράψει η ΝΔ. Στο τηλεγράφημα 09Athens1581 ο αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα, Ντάνιελ Σπέκχαρντ, χαρακτηρίζει «λαϊκίστικη» τη στάση του Παπανδρέου. Λίγο καιρό μετά όμως, ως κυβέρνηση πια, το ΠΑΣΟΚ αλλάζει και πάλι στάση. Τα στελέχη του αντιλαμβάνονται ότι η συμφωνία δεν πρέπει να χαλάσει. Τέλη Οκτωβρίου του 2009, οι λιμενεργάτες δέχονται να μην προχωρήσουν σε νέες κινητοποιήσεις και, όπως λένε οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποί τους, στα πρακτικά της συμφωνίας για «ανακωχή» υπήρχε όρος για να λάβει έκαστος 4.000 ευρώ ετησίως για δύο χρόνια λόγω αποδοχών που έχαναν από την παραχώρηση της προβλήτας στην Cosco (η Προβλήτα 1 του ΟΛΠ λειτούργησε τον Ιούνιο του 2010). Τελικά, λένε σήμερα ότι αυτά τα χρήματα δεν τους έχουν παραχωρηθεί. Εξακολουθούν να τα διεκδικούν, αλλά δεν προετοιμάζουν νέες κινητοποιήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.