Σελίδες


   



  • ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: HΟME PAGE » ΕΙΔΗΣΕΙΣ » ΕΛΛΑΔΑ
    Στο τραπέζι η χρηματοδότηση συντάξεων με ειδικές εισφορές
    Στο τραπέζι η χρηματοδότηση συντάξεων με ειδικές εισφορές
    Σήμα κινδύνου για τις συντάξεις «αν δεν αυξηθούν τα έσοδα» εκπέμπει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γ. Κουτρουμάνης. Οι μειώσεις μισθών και επιδομάτων στην ημερήσια διάταξη των ελέγχων της τρόικας την ερχόμενη εβδομάδα
    "Η" 10/12
    mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα ΓράμματαShare

    Του Γιώργου Γάτου

    Τα ταμεία δεν «βγάζουν» τη διετία 2012 - 2014 χωρίς πρόσθετα μέτρα κι αν δεν βρεθούν «εναλλακτικοί» τρόποι χρηματοδότησης των συντάξεων. Τη διαπίστωση αυτή έκανε επίσημα (από το βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού του 2012), ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γ. Κουτρουμάνης βάζοντας, ξανά στο? τραπέζι, την πρόταση που είχε υποβάλει το 2010 το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, στο πλαίσιο του διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού, για την αναζήτηση «τρίτων» πόρων, «εκτός» του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης για τη χρηματοδότηση των συντάξεων.
    Δηλ. μικρών εισφορών υπέρ των ταμείων από πολλές πηγές που δεν θα επιβαρύνουν το κόστος εργασίας, όπως στα τυχερά παιχνίδια, στις τραπεζικές και χρηματιστηριακές συναλλαγές, στις συμβάσεις έργων, στο τζίρο επιχειρήσεων που δεν απασχολούν μεγάλο αριθμό εργαζομένων ακόμη και στα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Η αναζήτηση πρόσθετων εσόδων, πέρα από τις εισφορές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών, οι οποίες μειώνονται λόγω της ύφεσης, της αύξησης του αριθμού των ανέργων και της μείωσης των μισθών, έχει αρχίσει να συζητείται και πάλι, καθώς:
    ? Η κρατική επιχορήγηση των ταμείων περιορίζεται στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής (το 2012 θα διατεθούν 13,9 δισ. ευρώ, έναντι 15,2 δισ. ευρώ που ήταν το '11 και αν συνυπολογιστούν οι επιχορηγήσεις του ΟΑΕΔ, του ΕΟΠΠΥ και του ΟΑΕΔ θα φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ, από 16,5 δισ. ευρώ το '11).
    ? Τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών, εργαζομένων και αυτοαπασχολουμένων μειώνονται. Ηταν 4,5 δισ. ευρώ λιγότερα φέτος και θα φτάσουν τα 6 δισ. ευρώ οι απώλειες το 2012, ενώ δεν προβλέπεται να αυξηθεί ο αριθμός των συνεπών στις πληρωμές τους. Μόνο το 62% - 65% καταβάλλει κανονικές τις εισφορές στα ταμεία με αποτέλεσμα η εισφοροδιαφυγή και η εισφοροαποφυγή να στερούν τα ταμεία από έσοδα 8 δισ. ευρώ το χρόνο και άλλα 11 δισ. ευρώ, από βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές αναζητούνται με την απειλή κατασχέσεων (1,1 δισ. ευρώ θα εισπραχθεί φέτος).
    ? Οι δαπάνες για τις πληρωμές συντάξεων, ενόψει της συνταξιοδότησης 200.000 ατόμων (της μεταπολεμικής γενιάς που γεννήθηκε στην πενταετία 1950-1954) θα αυξηθούν κατά 3,25 δισ. ευρώ έως το 2014. «Ακυρώνοντας», ως ένα βαθμό, ακόμη και τις θυσίες που ήδη γίνονται μέσα από τις μειώσεις στις μεσαίες και υψηλές συντάξεις (μετά την παρακράτηση των γενικών και ειδικών εισφορών) καθώς και στις παροχές υγείας.
    28 δισ. ευρώ οι απώλειες
    Με βάση τα παραπάνω, οι απώλειες για τα ταμεία φτάνουν τα 28 δισ. ευρώ (χωρίς να υπολογίζονται οι «διαρροές» στο κύκλωμα των παροχών υγείας) δηλ., στο 13,2% του ΑΕΠ για το 2012 και αντιστοιχούν περίπου στα ποσά της κρατικής επιχορήγησης για 2 χρόνια. «Σε συνθήκες ύφεσης και εκτεταμένης, ακόμη, φοροδιαφυγής, δεν είναι εφικτό να κλείσει η αυτή η μαύρη τρύπα» υποστηρίζουν τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Το ίδιο θα επισημάνουν στους επικεφαλής της τρόικας που για 4 ημέρες (από την ερχόμενη Δευτέρα έως και την Πέμπτη) θα επισκεφθούν το υπουργείο για να ελέγξουν ό,τι έχει γίνει και να προτείνουν ποια νέα μέτρα πρέπει να ληφθούν. Στα μέτρα αυτά, όπως προκύπτει από τα e - mail που ήδη εστάλησαν στο υπουργείο, είναι οι περαιτέρω μειώσεις μισθών, δαπανών και κοινωνικών επιδομάτων. Αν μειωθούν κι άλλο τα έσοδα...
    «Παράθυρο» για νέες μειώσεις
    Για την αύξηση των εσόδων η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έχει αποφασίσει να κινητοποιήσει το μηχανισμό ελέγχου της εισφοροδιαφυγής
    «Είμαστε σε μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη», παραδέχεται ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γ. Κουτρουμάνης ο οποίος αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνουν «νέες μειώσεις στις συντάξεις, αν μειωθούν κι άλλο τα έσοδα».
    Για την αύξηση των εσόδων η ηγεσία του υπουργείου έχει αποφασίσει να κινητοποιήσει το μηχανισμό ελέγχου της εισφοροδιαφυγής, ωστόσο, ούτε η συγκυρία ούτε και οι οδηγίες της τρόικας για διευρυμένες μειώσεις σε μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές βοηθούν. Με αυτά τα δεδομένα, ο καθηγητής και επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ Σ. Ρομπόλης, μιλώντας στην «ΗτΣ», τονίζει πως πρέπει να συζητηθεί και να αποφασιστεί η καθιέρωση μικρών εισφορών από διάφορες πηγές (εκτός εργασίας) ώστε να αντιμετωπιστεί το σύνθετο πρόβλημα χρηματοδότησης.
    ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ 1,37 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΤΟ 2012
    Επιπλέον περικοπές 1,37 δισ. ευρώ έχει προγραμματίσει για το 2012 το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στα Ταμεία. Ενα δισ. ευρώ θα εξοικονομηθεί από παροχές: 250 εκατ. ευρώ από τη μείωση δικαιούχων επιδομάτων και παροχών, 160 εκατ. ευρώ από τον έλεγχο δικαιούχων συντάξεων, 370 εκατ. ευρώ από τη μείωση στις επικουρικές συντάξεις, 88 εκατ. ευρώ από εισφορές σε συντάξεις, 80 εκατ. ευρώ από τον έλεγχο των αναπηρικών συντάξεων, 50 εκατ. ευρώ από το ΝΑΤ, 100 εκατ. ευρώ από τον ΟΓΑ και άλλα ταμεία (αυξημένες εισφορές). 337 εκατ. ευρώ είναι ο αρχικός στόχος των εξοικονομήσεων από τη φαρμακευτική δαπάνη: 173 εκατ. ευρώ από τη ψηφιοποίηση και τον έλεγχο των συνταγών φαρμάκων, τουλάχιστον 224 εκατ. ευρώ από την καθιέρωση ασφαλιστικής τιμής στο φάρμακο με την ταυτόχρονη προώθηση των γενόσημων για ακόμη μεγαλύτερες εξοικονομήσεις (την ερχόμενη Τρίτη θα «κλειδώσουν» τα μέτρα που έχουν σχεδιαστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας).
    • 13,9 δισ. ευρώ θα διατεθούν το 2012 μέσω της κρατικής επιχορήγησης στα ταμεία
    • 4,5 δισ. ευρώ λιγότερα ήταν φέτος τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών, εργαζομένων και αυτοαπα-σχολουμένων
    • δισ. ευρώ το χρόνο στερούν από τα ταμεία η εισφοροδιαφυγή και η εισφοροαποφυγή
    • 11 δισ. ευρώ, αναζητούνται από βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές
    • 3,25 δισ. ευρώ έως το 2014 θα αυξηθούν οι δαπάνες για τις πληρωμές συντάξεων
    • 28 δισ. ευρώ συνολικά οι απώλειες των ταμείων δηλ., στο 13,2% του ΑΕΠ για το 2012


    Στεφανόπουλος: Κυβέρνηση με ικανότητες και όχι εκλογές
    Στεφανόπουλος: Κυβέρνηση με ικανότητες και όχι εκλογές
    10.12.2011
    21:12
    Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος δηλώνει ξεκάθαρα και με κατηγορηματικό τρόπο ότι αυτή την ώρα η χώρα δεν χρειάζεται εκλογές αλλά μια κυβέρνηση με ικανότητες που θα εργαστεί για να την βγάλει από τους κινδύνους που διατρέχει, στηρίζοντας την κυβέρνηση του Λουκά Παπαδήμου.
    Ο κ. Στεφανόπουλος όπως γράφει σε άρθρο του, που δημοσιεύει η εφημερίδα «Καθημερινή», ο πρωθυπουργός διαθέτει τα προσόντα, το κύρος και τις γνωριμίες στο εξωτερικό για να επιτύχει τον στόχο και επισημαίνει: «Συνεπώς τα κόμματα οφείλουν να παύσουν να ζητούν εκλογές και να αναγνωρίσουν τον συγκεκριμένο χρόνο, μέχρι της συμπληρώσεως της τετραετίας από τις προηγούμενες εκλογές, κατά τον οποίον ο κ. Παπαδήμος θα εργασθεί υπέρ του συμφέροντος της χώρας ώστε να μη μας εξαναγκάσουν σε αποχώρηση από την ευρωζώνη ή σε άλλες καταστρεπτικές εξελίξεις»
    O τέως πρόεδρος της Δημοκρατίας τονίζει ότι «οφείλουν τα κόμματα, κατά τροποποίηση της αρχικής συμφωνίας τους, να δώσουν χρόνο επαρκή σε αυτόν»και βεβαίως ακέραιο το δικαίωμα κατά το Σύνταγμα να διορίζει και να παύει τους υπουργούς.
    Ο κ. Στεφανόπουλος αμφισβητεί τα επιχειρήματα υπέρ των πρόωρων εκλογών που προβάλλουν η Ν.Δ. και τα κόμματα της Αριστεράς, ενώ αποδίδει σκοπούς ιδιοτέλειας στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος έχει δηλώσει ότι οι εκλογές ωφελούν.
    Τέλος χαρακτηρίζει στο άρθρο του «άξιο θαυμασμού και επαίνου την συγκράτηση που επιδεικνύουν μισθωτοί και συνταξιούχοι έναντι των μέτρων φορολογίας που σχεδιάζονται πρόχειρα και πλήττουν τα μεσαία και κυρίως τα χαμηλά και πολύ χαμηλά εισοδήματα».

    Aprés l'union monétaire, l'union économique

    RTR2UZY5_CompLes Européens vont-ils enfin parvenir à juguler la crise de la dette souveraine qui, partie de Grèce il y a deux ans, embrase désormais l’ensemble de la zone euro ? Rare sont ceux qui osent faire de pronostics. « On verra bien si les investisseurs sont rassurés cette fois-ci », soupire, las, un conseiller du Président de la République. « Mais nous avons apporté en deux jours une série de réponses qui pourraient changer la donne ». Décryptage de ces décisions.
    •    Vers une « union de stabilité budgétaire »
    Les marchés doutent de la volonté des Etats membres de s’intégrer davantage sur le plan budgétaire et économique, seul moyen d’éviter une répétition de la crise de la dette. En lançant la négociation d’un traité à « union de stabilité budgétaire », la zone euro veut montrer qu’elle a une « volonté politique forte d’intégration », ainsi que l'explique un conseiller de Nicolas Sarkozy. Seul problème : il n’a pas été possible d’enclencher une réforme des traités européens, à cause du chantage de la Grande-Bretagne qui voulait en profiter pour récupérer une partie des compétences européennes (ci-contre). Ce sera donc un traité non à « 17 + », mais à 27-1, tous les autres Etats membres de l’Union ayant annoncé leur volonté de le signer, qui sera réintégrer dans le droit européen dès que Londres aura levé son véto ou quitter l’Union.
    Ce traité ad hoc est pour l’essentiel un engagement commun à respecter la discipline budgétaire prévu par le Pacte de stabilité renforcé qui entre en vigueur ce lundi afin d’éviter qu’une majorité de circonstance le modifie comme en 2005. Les Vingt-six s’engagent aussi à voter les projets de règlements déposés par la Commission le 23 novembre qui institue une véritable tutelle européenne sur les pays dont les finances menacent de déraper (avec possibilité de déposer des amendements aux budgets nationaux). Le Pacte de stabilité sera aussi modifié afin de rendre encore plus automatique les sanctions financières.
    Le futur traité, qui devrait être prêt avant le mois de mars et que les Etats se sont engagés à appliquer avant même les ratifications parlementaires nationales, oblige les Etats à introduire une « règle d’or » dans leur constitution afin de garantir l’équilibre budgétaire. Un équilibre défini assez largement puisqu’un « déficit structurel » (donc non conjoncturel) de 0,5 % du PIB est toléré. Un « mécanisme de correction automatique », « mis au point par chaque Etat membre sur la base de principes définies par la Commission », « sera déclenché si un écart est constaté ». Afin d’éviter des « règles d’or » trop floue, la Cour de justice européenne sera chargée de veiller à leur conformité avec les principes définies à Vingt-six.
    Cette « union de stabilité » ne s’arrêtera pas à la simple surveillance des budgets. Les Vingt-six vont harmoniser leur législation dans plusieurs domaines (fiscalité, marché du travail, sécurité sociale, etc.) Surtout, « toutes les grandes réformes de politiques économiques » seront examinées en commun.
    •    Stabiliser les marchés
    Les Européens ont reconnu leur erreur : vouloir faire payer les investisseurs a contribué à étendre la panique à l’ensemble de la zone euro. Ils ont donc décidé que la restructuration « volontaire » de la dette grecque restera « unique et exceptionnelle ». Il n’est plus question d’une implication automatique du secteur privé comme le prévoyait le futur Mécanisme de stabilité européen (MES) qui prendra la succession du Fonds européen de stabilité financière (FESF) dès juillet prochain et non en juin 2013.
    RTR2V1K7_CompUne autre incertitude a été dissipée jeudi : l’Autorité bancaire européenne (EBA) a publié les besoins en fonds propres des banques européennes, 114,7 milliards d’euros (dont 7,3 milliards pour les banques françaises, soit moins qu’attendu). Désormais, elles savent quels sont leurs besoins précis, ce qui devrait les inciter à rouvrir le robinet du crédit qu’elles avaient fermé par précaution, étranglant l’économie avec un risque de récession à la clef.
    Enfin, la Banque centrale européenne (BCE) a apporté, jeudi, sa pierre à l’édifice : certes, elle a maintient son refus d’intervenir massivement sur le marché secondaire de la dette publique (celui de la revente) afin de stabiliser les taux d’intérêt. Mais elle a emprunté une autre voie, tout aussi rassurante pour les marchés qu’une intervention directe: outre une nouvelle baisse de son taux directeur, à 1 %, son plus bas historique, elle a décidé de lancer deux opérations de prêts d’un montant illimité sur une durée de trois ans à un taux d’ami de 1 % : « les banques vont pouvoir emprunter à la BCE et acheter des obligations d’Etat bien mieux rémunérées. Certes, les obligations à 3 ans seront favorisées, mais actuellement la tension porte sur les taux courts », estime un diplomate français. Une incitation sonnante et trébuchante à revenir sur le marché de la dette.
    Paris n’exclut pas que la BCE intervienne, à terme, plus massivement, Mario Draghi, son président, ayant estimé que l’accord renforçant la discipline budgétaire était « très bon ».
    •    Solidarité financière
    RTR2V1H2_CompC’est la partie décevante de l’accord de Bruxelles. Aucune mention des obligations européennes, pas un mot sur le rôle de la BCE, refus des Allemands d’augmenter les fonds à disposition du MES ou de lui accorder le statut d’établissement financier afin de lui permettre de s’approvisionner au guichet de la BCE, etc. Les Européens ont même dû se résoudre à passer par le FMI pour augmenter les fonds à leur disposition : ils vont lui prêter 200 milliards d’euros par l’intermédiaire de leur banque centrale nationale avant qu’il les reprête à la zone euro…
    Mais, quelques signaux positifs montrent que tout peut changer très vite. Berlin a ainsi accepté de rediscuter du plafond du MES (500 milliards) en mars. De même, la BCE aidera le FESF dans ses opérations de marchés. Enfin, « un mécanisme sera mis en place afin que les Etats membres puissent donner à l’avance des indications sur leurs plans nationaux d’émission des dettes ». Ce contrôle commun de l’endettement est un premier pas vers les eurobonds.

    Photos: Reuters
    N.B.: version longue de mon article cosigné avec Nathalie Dubois paru ce matin dans Libération